VARSINLIĞIM, YOKSUNLUĞUM / Ahmet İnam

VARSINLIĞIM, YOKSUNLUĞUM

Göğün altındaki kalbimin yoksulluğu, kalbimin altındaki göğün yoksulluğudur. Ahmet denen garip, yıldızlar içinde tütüp durdu da, dumanını yalnız yazıları gördü. Dumanı içinde kalmış yoksulun biriydi. Tüten yoksulluktu. İçinden tüten.

Yoksulluk tam da hayatın ortasında. Göğün altında.

Yoksundur insan, bu gezegende ortaya çıkışından beri. İnsan yoksunluklar varlığıdır. Yoksunluğu onu yoksul kılmakta. Yoksunluğu onu varsıl kılmakta.

Mutlak yoksulluk yok. Mutlak varsıllık da. İnsan varsıllıkla yoksulluk arasında. Onda yoksunluk hiç eksik olmaz. Hep eksiktir. Eksikliği onda zenginlik olmuştur. Sanat, bilim, düşünce, eksikliğinden doğmuştur insanın.

Yoksunluğumuzun varsıllık doğuracağı durumlardan yoksun kalmayalım. O zaman soru şu: Neyin yoksunuyum ben? Ey sevgili ben kimin yoksunuyum?

Yoksunluğum biriktikçe dönüşür: Ya varsıllığa ya yoksulluğa.

Yoksunluklarım beni yoksul kılıyor ne yapsam?

Nasıl zenginleşsem yoksunluklarımla?

Varsınlıklarıma bakmalıyım. Yoksunluk: “Bende bu yok,” dediklerimizden oluşuyor. Varsınlıklarımız ise “bende bu var” dediklerimizle. Peki, “bende yoksunluk var” dediğimizde durum nedir? Bilinçle söylenmişse elbette varsınlıktır! Bizde ne varsınlıklar var! Nelerim var ya, bilmiyorsunuz ey insanlar; varsınlıklar varlığıyım siz sanıyorsunuz ki ben yoksulum; belki de bendeki varsınlıkları yoksunluk olarak gördüğünüz için. Belki, biz insanlar birbirimizin varsınlıklarını yoksunluk olarak anlama eğilimi taşıyoruz. Sevmediklerimizin, olabilir. Sevdiklerimizin ise yoksunluklarını varsınlık sayıyoruz.

Göğün üstümdeki kalbimin varsıllığı, kalbimin üstündeki göğün varsıllığıdır. Ahmet denen zengin, yıldızlar üstünde uçup durdu da, kanatlarını Eros’a borç verdi.

Varsınlık yoksunluğun içinde. Yoksunluk da varsınlığın.

İnsan, ancak karnını doyuramayıp başını sokacak ev bulamadığında kendini yoksul sanıyor. Bu onun ağır bir yoksunluğudur.

Gizli yoksulluklar sözde zenginliklerin ardına saklanır.

Varsınlıklarımın varsınlığını yoksunluklarımın yoksunluğunu bildikçe varsınlığım mı artar, yoksunluğum mu?
Zaman nedir? Varsınlığımız mı yoksunluğumuz mu?

Ölüm? “Şükür, ölüyorum” diyenler için varsınlığımız, “her ölüm genç ölümdür” savında olanlar için yoksunluğumuz mu?

Acılarla geçen bir ömür, yoksul bir ömür müdür? Elbette değil, acılar niçin yoksunluk olsun? Varsınlığa dönüştürebildiğimiz, varsıllığımızı onlarla yaşadığımız acılarımız yok mudur?

Yoksul sandığımız biri karşısında içimizde varsınlıklar uydurup kendimizi yükseklerde görme eğilimimizi bağışlayabilir miyiz?
* * *
Yoksul musun a sevdiğim açıp da bir güzel baksam, yüreğine; derinlerde, yanıp sönüp şu sevgine? Yoksul benim tez anladım, kuşkusundan, yüreğimin. Sen yoksulsun, ben de yoksul, varsıl mıdır şimdi sevdâ?
* * *
Kalp söylese, gök dinlese, evrendeki bereketi. Her bollukta kıtlık gizli, her ölümde bin bir doğum. Hangi sevdâ çağıl çağıl, ya hangisi, ıssız, çorak? Yoksulluk da varsıllık da acısını bırakarak, içimizde, dışımızda hiç tükenmez hareketi.
* * *
Boynu bükük meydandayım, bahar vurmuş ağaçlara. Efendimsin sen ey hayat, ne verdiysen onu çektim. Engin oldum, isyân ettim, diplerinde, göklerinde. Talep ettim, çırpınarak çiçeğinde, böceğinde, güzelliğin, yüceliğin her aldığım nefesimde. Soruyorum, işte şimdi: Sen, ey hayat, yoksul musun, varsıl mısın?
* * *
Ne desindi, hayat sana? Sen nasılsan, hayat odur. Sana seni yansıtacak; güzelliğin, çirkinliğin, aynasında görünecek. Yoksunluğun, varsınlığın; defterinde kayıtlıdır, yazıların çizilerin. “Sorma sakın hayatına, soruları kendine sor: Varsıl mıyım, yoksul muyum? Her ne isem işte oyum.

Şubat 2008, Ankara

Ahmet İNAM

Bir Cevap Yazın

